Onze vriendelijke Kilted Mandalorian en “Serial Kilter”, Dan Simon, heeft het weer gedaan. Deze keer een fantastisch Sandman Dream-cosplaystuk gemaakt. Het ontwerp voor de Dream-helm (van de awesome Marko Makaj) had drie hoofdgedeelten die moesten worden afgedrukt: de hoofdhelm, het neusstuk en de ruggengraat.
Daan deelt, “De ruggengraat wordt in een verzonken gebied op het neusstuk gemonteerd (bevestigd met een buitensporige hoeveelheid E-6000-lijm om ervoor te zorgen dat het nergens heen gaat), en het neusstuk is met drie grote bouten (ook 3D-geprint) aan de helm bevestigd.
Bekijk Dan’s proces, zijn worstelingen en zijn gedachten over de totstandkoming van dit nieuwe stuk hieronder in zijn eigen woorden… die op zich vaak al vermakelijk genoeg zijn.
De 3D-geprinte Sandman Dream-cosplayhelm maken zoals geschreven door Dan
Ik begon het hele proces door de belangrijkste Dream-helm af te drukken (natuurlijk) – een afdruktaak van maar liefst 11,5 dagen.
De 3D-printer die ik hiervoor heb gebruikt, de Creality CR10-S5, hoewel enorm, is niet wat je “snel” … of “gemakkelijk” … of “betrouwbaar” zou noemen.
Het blijkt dat tijdens een lange printrun de CR10-S5 langzaam de vaste bouten losdraait die het printbed vergrendelen. Het blijkt ook dat wanneer het bed los op de printer ligt, het thermokoppel dat de temperatuur van het bed controleert een beetje…onregelmatig begint te worden. Wanneer het thermokoppel onregelmatig genoeg wordt in zijn metingen, treedt een kleine instelling in de firmware van de printer in werking en raakt in paniek (de afdruk wordt beëindigd) omdat het denkt dat het verwarmingselement van het bed schurkenstaten is geworden en ons allemaal zal doden. Dit zal onvermijdelijk gebeuren in de laatste 10 uur of zo van de 11,5 dagen durende afdruk en zal een buitensporige hoeveelheid vloeken veroorzaken.
Geleerde les: door de helm op een gemakkelijk herhaalbare manier uit te lijnen met de bouwplaat, kunt u zelfs de meest hardnekkige printerstoringen oplossen. Met behulp van de bijna voltooide helm als leidraad, haalde ik de snijsoftware tevoorschijn en liet het model in de bouwplaat zinken totdat het zo dicht mogelijk bij het punt was dat de afdruk afsneed. Snijd, zet de printer in de rij en werk de bovenkant van de koepel af. Heb het hele ding aan elkaar gelijmd en slaakte een zucht van verlichting (met nog een beetje meer vloeken toen ik me realiseerde dat mijn hand supergelijmd was aan de helm … alweer).
De rest van de stukken voor deze Sandman Dream-cosplay-roer is ** zonder probleem afgedrukt.
**OK, dit is een leugen. De heatbreak – het onderdeel dat de heatsink verbindt met het verwarmingselement – knapte bij het printen van de rug. Grote puinhoop, veel vloeken, veel opruimacties en een paar nieuwe onderdelen besteld via Amazon.
De volledig gemonteerde helm werd royaal gecoat in XTC-3D. Het blijkt dat het royaal coaten van alles in XTC-3D wat druppelen kan veroorzaken terwijl de epoxy opdroogt. Hier kwam meer vloeken bij kijken, hoewel mijn hart er niet echt in zat. Niets dat een “beetje” schuren niet kon verhelpen, dus gingen de operaties verder met maskeren … en schilderen … en nog meer maskeren (schuimen, afspoelen, herhalen … handen afvegen aan broek).
Een opmerking voor degenen die er niet van houden om hun verse verflaag te zien loslaten bij het verwijderen van plakband: laat de verf volledig uitharden voordat u meer maskering aanbrengt. Als je echt paranoïde bent (zoals ondergetekende), spuit dan alle geverfde gebieden met een laag blanke lak voordat je gaat maskeren – de blanke lak zorgt ervoor dat er niets loslaat en beschermt je pas geverfde oppervlak.
Terwijl ik wachtte tot de verf droog was, begon ik aan de lenzen te werken. Een vacuümvormer maakt het werk supereenvoudig, vooral omdat Marko zo vriendelijk was om ontwerpen voor de lensvormen voor precies deze toepassing op te nemen. Het enige probleem waar ik hier tegenaan liep was dat ik geen vacuümvormer heb. Wat ik wel heb, is een lasapparaat van acryl, een heteluchtpistool en wat mijn vrouw ‘smidshanden’ noemt (ik heb de neiging om vreemde hobby’s op te pakken). Acryl lasschermen lijken een aanzienlijke hoeveelheid warmte nodig te hebben om buigzaam genoeg te worden om met de hand over de vorm te drukken. Ik raad aan om meer te dragen dan de leren handschoenen die ik heb gekozen als je jezelf niet te veel wilt pocheren.
Toevallig geeft een combinatie van metallic zilver, zwart, ftaloblauw en kleurverschuivend acryl een vrij goede benadering van een ‘middernachthemel’.
Meer informatie over 3D-printen en cosplay
Mocht je toevallig de allereerste aflevering van onze podcast- en videoserie hebben gemist 3D-universum ongebonden en wil graag zien hoe Dan zijn 3D-geprinte Kilted Mandalorian-pantser maakte en horen hoe mede-cosplayer Dave Lysen samenwerkte met 3D-geprinte e-NABLE Prosthetics mede-uitvinder, Ivan Owen en Jeremy Simon en Dan Pelland van 3D Universe om een K-2SO Cosplay-project met functionele 3D-geprinte mechanische wijzers, bekijk de video hierboven!
Als dat je innerlijke cosplay-nerd niet bevredigt, bekijk dan onze video van ons interview met Volpin Props en laat je inspireren. Die aflevering kun je terugkijken in onderstaande video!
Zoals je kunt zien, zijn er meerdere manieren waarop je 3D-printen kunt gebruiken om geweldige cosplay- en kostuumontwerpen en rekwisieten te maken. Het is gewoon een kwestie van beslissen welke 3D-printer en filament je wilt en proberen te bedenken wat je eerst wilt maken, vooral als je je realiseert dat je “ALLE DINGEN MAAKT!”
Meer informatie over 3D-printers en vacuümvormers
Wil je meer weten over de verschillende soorten 3D-printers die beschikbaar zijn, welke kunnen worden gebruikt om grote stukken te bouwen voor kostuums, en welke materialen werken het beste?
Benieuwd hoe je een desktop-vacuümvormer zoals de Mayku FormBox of de Multiplier kunt gebruiken om prototypes en afgewerkte stukken voor je cosplaykostuums te maken?
Bekijk onze 3D-printers, 3D-vormmachines en onze materiaalpagina’s, of stuur ons gerust een e-mail op info@3duniverse.org!